گوشی تاشو

مروری بر تاریخچه گوشی‌های تاشو

تاریخچه گوشی های موبایل تاشو یک مسیر طولانی را پشت سر گذاشته است. در این مقاله به مروری بر تاریخچه گوشی‌های تاشو می‌پردازیم. گوشی‌های تاشو نقطه عطفی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گوشیهای موبایل بود. سامسونگ از سال ۲۰۱۳ مفاهیم و تریلرهای نمایشی از این فناوری را به نمایش می‌گذاشت. تا سال ۲۰۱۹ که اولین گوشی‌های هوشمند تاشو به بازار عرضه شد، این قابلیت تنها یک رویا بود. اکنون، در سال ۲۰۲۱، به جرات می‌توان گفت که گوشی تاشو در موقعیتی بسیار متفاوت با آن روزها قرار دارد.

ظهور گوشی های تاشو به کمک گوشی های منحنی

در اواخر سال ۲۰۱۳، دو غول فناوری کره‌ای، سامسونگ و ال‌جی، گوشی‌هایی را به بازار آوردند که منحنی‌های ظریفی در کنار صفحه نمایشگر خود داشتند. یکی Samsung Galaxy Round و دیگری LG G Flex بود. هر دو گوشی از فناوری صفحه نمایش منعطف استفاده می‌کردند تا علامت تجاری خود را نشان دهند.

قابل توجه‌ترین ویژگی گوشی های دارای انحنا، جهت گیری منحنی‌ها بود. G Flex منحنی افقی داشت در حالی که Galaxy Round یک منحنی عمودی داشت. کاربرد این منحنی‌ها در ابتدا این نبود که مصرف کنندگان را با فکر یک گوشی تاشو آشنا کند، اما به مرور این ایده را به فکر تولبد کنندگان رساند. هدف سامسونگ از صفحه نمایش خمیده خود، استفاده بهتر با یک دست بود. در حالی که ال جی از منحنی آن برای افزایش دوام گوشی های موبایل استفاده کرد. این تلفن‌های صفحه نمایش خمیده به عنوان مقدمه‌ای بر نوآوری‌های گوشی های تاشو عمل کردند.

گوشی تاشو

ایده های اولیه

طولی نکشید که دنیا با مفهوم گوشی موبایلی آشنا شد که مطابق با نیازهای مصرف کنندگان تا می‌شود، خم می‌شود و می‌چرخد. مجموعه‌ای از ویژگی های سرگرم‌کننده که توسط شرکت‌های فناوری توسعه ارائه داده شد. حتی با وجود اینکه این فناوری سال‌ها از وجود آن فاصله داشت، شرکت‌هایی مانند سامسونگ و لنوو پالت مصرف‌کنندگان را امیدوار نگه داشتند.

در سال ۲۰۱۳، شرکت سامسونگ ویدیوهایی را منتشر کرد که ایده خود را از تلفن تاشو نشان می‌داد. یکی از ویدیوهای قابل توجه ویدیویی بود که در CES آن سال به نمایش درآمد. این ویدیو مدل کلاسیک گوشی را نشان می‌دهد که به سمت بیرون تا می‌شود و تبدیل به تبلت می‌شود. همان ویژگی هایی که امروزه در گوشی‌هایی مانند سری گلکسی فولد، سری میت ایکس هواوی و شیائومی می‌میکس فولد وجود دارد.

در سال ۲۰۱۶، لنوو با نشان دادن برخی از ایده‌های خود در مورد اینکه یک گوشی هوشمند تاشو چگونه باید باشد، سروصدا به پا کرد. در رویداد Lenovo Tech World، تلفنی به دنیا معرفی شد که مانند هواوی میت ایکس (نسل اول) برای گسترش نمایشگر خارجی خود به سمت بیرون تا شد.

ایده بعدی در سال ۲۰۱۶، شاید جالب‌ترین ایده برای گوشی موبایل بود که تا نمی‌شد، اما پیچیده می‌شد. این ساعت به سمت عقب خم می‌شود تا دور مچ بپیچد.

شاید دراسفون برای اکثر کاربران ناشناخته باشد. این ایده ای بود که در سال ۲۰۱۵ ارائه شد. این ایده، برنامه ساخت تلفن های تاشو را به اوج جدیدی رساند. تلفن هوشمند تاشو معمولی یک لولا دارد اما دراسفون سه لولا داشت! به همین دلیل، می‌توان آن را به صورت زیگزاگ تا کرد.

گوشی‌هایی که تنها به ظاهر قابلیت تا شدن داشتند

در زمانی که تلفن تاشو تنها یک ایده بود، برخی از شرکت‌ها اقدام به ارائه گوشی‌های تاشو کردند که در واقع تا نشدند. ZTE که از مفاهیم دست نیافتنی و نمایش تجاری خسته شده بود، از گوشی موبایلی رو نمایی کرد که حداقل از نظر ظاهری تاشو بود. این گوشی ZTE Axon M نام داشت و گوشی‌ای بود که شکل گلکسی فولد را داشت، اما به جای یک صفحه، دو صفحه نمایش در دو طرف داشت. از میان گوشی‌هایی که با این ظاهر جدید عرضه شدند، LG G۸X بهترین گوشی‌ به ظاهر تاشو بود.

گوشی تاشونده

گوشی های تاشو واقعی

در سال ۲۰۱۹، جهان برای اولین بار طعم یک گوشی تاشو واقعی را چشید. تعداد معدودی از OEM‌ها توانستند گوشی‌های تاشو خود را به بازار بیاورند. اولین گوشی تاشو که وارد بازار شد، سامسونگ گلکسی فولد بود. سری گلکسی فولد کاربرد کلاسیک گوشی‌های تاشو را نشان می‌دهد که یک گوشی قابل تبدیل به تبلت است. اندکی بعد، هواوی وارد عمل شد و گوشی تاشو خود را با نام میت ایکس به بازار عرضه کرد.

این دو گوشی شبیه هم بودند، اما در نحوه تا شدن بسیار متفاوت بودند. صفحه تاشو در گلکسی فولد در داخل قرار دارد و وقتی گوشی را باز می‌کنید باز می‌شود. در مقابل، صفحه‌نمایش Mate X به بیرون گوشی می‌پیچد و وقتی دستگاه باز می‌شود صاف می‌شود. پس از آن، موتورولا گوشی تاشوی تاشو را با نام Razr ۲۰۲۰ به بازار عرضه کرد.

مدتی پس از عرضه این گوشی‌ها به بازار، گزارش‌های متعددی از خرابی صفحه نمایش در هر سه مدل تلفن همراه منتشر شد. شکاف بین صفحه نمایش و شاسی گوشی‌ها علت این مشکل بود. به اندازه‌ای که ذرات کثیفی یا سایر اجسام خارجی وارد دستگاه می‌شد.مشکل بعدی این بود که صفحه‌نمایش آنقدر نرم بود که انگشت‌ها اثر فرورفتگی بر جای می‌گذاشتند. این مسائل به شدت به شرکت‌ها ضربه زد و باعث شد اکثر مردم اعتماد خود را به گوشی تاشو از دست بدهند.

گوشی خمیده

نسل جدید گوشی های تاشو

امروزه گوشی تاشو در موقعیتی بسیار متفاوتی قرار دارد. مشکلات صفحه نمایش که دستگاه‌های اولیه داشت، از بین رفته است. سامسونگ و هواوی فاصله بین صفحه نمایش و شاسی را کاهش دادند. شیائومی Mi Mix Fold خود را توسعه داد و TCL هم در حال برنامه ریزی برای عرضه یک تلفن تاشو به بازار است.

سخن آخر

در این مقاله به مروری بر تاریخچه گوشی‌های تاشو پرداختیم. همانطور که در ظاهر گوشیهای تاشو قابل ملاحظه است، بر روی این گوشی‌های موبایل نمی‌توان قاب موبایل استفاده کرد. بنابراین برای محافظت از بدنه، توجه بیشتری نیاز است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به این سایت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *